Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Concept Store van de Toekomst #01: Futuristische origami, audio tours & sneaker customisation

Met de aankondiging dat Colette later dit jaar haar deuren zal sluiten, zien we wederom de terugkeer van een aloude discussie: wat is de relevantie van een fysieke winkel binnen deze digitale wereld? De uren dat de gemiddelde professional op het werk besteedt overstijgen ruimschoots de openingstijden van de gemiddelde winkel. En zeker op een dag als vandaag, gevuld met sporadische regenbuien en een grauwe, bewolkte hemel boven ons hoofd zal een fysieke winkel met moeite bezoekers naar zich weten te trekken.

Toch zijn online stores niet de oplossing: een inzichtvol artikel van De Morgen toont dat ongeveer 80% van de e-retailers nog steeds niet uit de rode cijfers weet te komen. Daarnaast ontbreekt de digitale vervanging van het traditionele winkelgenot nog enkele aspecten; mogelijkheden die enkel fysieke retailers in pacht hebben. Een conceptuele ervaring waarbij alle zintuigen geprikkeld worden en men een totaalbeleving ondergaat, als niet de mogelijkheid om de kleding te kunnen passen, veranderd en verbeterd de aankoop.

Met dit in gedachte zal Future of Fashion iedere week op zoek gaan naar nieuwe aspirationele concept stores die de fysieke retailer bewapenen met inspiratie.


Scoop (86) | Rue du Mai 2008 Ingeldorf, Luxemburg

Het concept achter deze nieuwe sneaker club in Luxemburg is dat de oude sneakerwinkel passé is. In plaats van pur sang een product te verkopen, verkent Scoop (86) een hybride vorm van retail waarbij het doel was om de bezoeker langer in de winkel te houden.

Één van de methodes waarmee het de interesse van de winkelier probeert te wekken is door middel van het maandelijks uitbrengen van exclusieve releases, de zogehete Scoops, en het verhaal achter deze releases te vertellen via een unieke Audio Gallery. Deze gallerij geeft inzicht over het proces dat een sneaker aflegt, van het creatieve brein van de product-designer tot in de winkel. Net als in een museum krijgen bezoekers een koptelefoon op waarmee ze de audio tours kunnen volgen en zo een diepere connectie creëren.

Ook kunnen sneakerheads hun aankopen customisen: in The Makers Lab, een grafisch laboratorium waar de muren beschilderd zijn met retro-urban graphics, kan de klant onder begeleiding van het winkelpersoneel zijn of haar unieke stempel op hun aankoop drukken.

Verder is een bezoek aan de winkel ook een unieke belevenis puur op een esthetisch level. Het exterieur verwelkomt je al met een glazen façade waarbinnen zich een futuristische structuur van witte octogonale tegels aftekent, beïnvloed door de origamikunst. Binnen wordt deze krachtige, architecturale dimensie doorgetrokken naar de toonbank, die door een gelijkaardige dynamische structuur omgeven is. Die gestileerde elementen krijgen industriële tegenhangers in het interieur door de toevoeging van ruwe houten vloeren en sneakerwalls in beton. In de lounge, naast de open ingerichte winkelruimte, heerst er dan weer een warme, relaxte sfeer met Scandinavische design-elementen.

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT