Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Creatief bureau Rosie Lee: “Alles is er al, nu nog efficiënt implementeren”

Hoe en waar winkelen we over tien tot vijftien jaar? In de onzichtbare schappen van de digitale winkel, toch nog in de (drastisch leeglopende) winkelstraat, of misschien wel bij ons thuis, met een virtual reality-bril op? Met de snelheid van de voortschrijnende technologie, het groeiende bevolkingsaantal en de steeds machtigere positie van de consument in het achterhoofd, zijn de mogelijkheden voor de retail legio. In een zoektocht naar de nieuwe winkelbeleving, delen inzichthebbende individuen uit de mode hun scenario’s voor de winkel van de toekomst.

Deze week aan het woord: Joe Maloney en Mark Fleming, respectievelijk de commercieel directeur en creatief directeur bij Rosie Lee, een multi-disciplinair creatief bureau in Londen. Rosie Lee specialiseert zich in retaildesign, branding en digitale toepassingen en heeft onder meer Nike als klant.

“Het is niet óf de fysieke winkel óf de digitale webshop. Het is én én. Dat is voer voor discussies tegenwoordig. Er is ruimte voor beide ervaringen in deze wereld. En eigenlijk zien we het nog veel breder: het gaat erom een product bij een mogelijke consument te brengen; het maakt niet uit of je dat via een mobiele telefoon, een winkel, een nachtclub, een stadion of op straat doet. Het merk wil spreken met de consument, en dat kan overal zijn en via welk kanaal dan ook. In zekere zin, geloven wij dat de fysieke winkel een plek zal zijn waar je content kunt creëren en een klant een betere, completere ervaring kunt aanbieden. Veel digitale winkels, zoals Pro:Direct in Engeland (gespecialiseerd in voetbalproducten, red.), gebruiken hun brick-and-mortar om activiteiten te launchen. Het zijn plekken waar mensen samenkomen, ze hebben sociale waarde.”

“Alleen maar omdat je iets cools in een winkel kunt plaatsen, betekent niet dat je dat ook moet doen.”

“Wanneer je kijkt naar de huidige technologieën, dan is alles er eigenlijk al, maar het moet gewoon nog beter en efficiënter geïmplementeerd worden. Wij hebben laatst met Nike China gewerkt. Als je daar een item online besteld, krijg je het diezelfde dag nog geleverd. Ja, sommige webshops hier bieden deze service aan, maar dan enkel voor bepaalde landen of grote steden. De geografische meerderheid valt daar dus buiten. Stel je voor dat je op weg naar het kantoor iets kunt bestellen, dat geleverd is wanneer je een kwartier later op je werk aankomt, in welk afgelegen dorpje dat ook mag zijn. Op gebied van iets heel vanzelfsprekends, nl. de logistiek, valt er nog veel te winnen in het westen. Ook op het vlak van personalisatie van de winkelervaring kan er nog een hoop verbeterd worden in de details. Natuurlijk, als we naar Amazon surfen worden er boeken aangeraden op basis van het meest recente boek dat we gekocht hebben. Maar wat als je naar eenzelfde website kan gaan, waar compleet verschillende dingen te zien zijn, en misschien zelfs een heel andere site wat betreft uiterlijk en inhoud, krijgt dan iemand anders, en hiermee een compleet unieke ervaring kunt beleven? Consumenten willen zich gezien voelen, begrepen; deze menselijke eigenschappen kunnen zeker digitaal worden aangeboden en beleefd.”

“Het is makkelijk om je te verliezen in gimmicks en je als een soort Sjakie in Wonka’s chocoladefabriek te voelen met al die nieuwigheden.”

“Veel inspiratie voor de retail komt nu vanuit de kunstwereld: galeries, tentoonstellingen en museale voorstellingen zijn tegenwoordig erg sophisticated. Kunstenaars experimenteren veel met mobiele technologieën en weten bezoekers echt te raken in hun zintuigen en emoties. Anderzijds is het boeiend om te kijken naar kleine, customized ervaringen. Denk aan die charmante patisserie in Parijs, of een man die een expert is op het gebied van maatpakken in Milaan – dat soort één-op-één belevenissen blijven je bij, omdat ze de beste service in de wereld leveren. Zit daarin een essentie die je kunt grijpen en vertalen naar de retail? Hoe maak je het intieme toegankelijk op een grotere schaal? Technologie maakt veel mogelijk en het zijn zeker spannende tijden. Tegelijkertijd is een word of caution nodig: het is makkelijk om je te verliezen in gimmicks en je als een soort Sjakie in Wonka’s chocoladefabriek te voelen met al die nieuwigheden. Alleen maar omdat je iets cools in een winkel kunt plaatsen, betekent niet dat je dat ook moet doen. De juiste technologie moet gebruikt worden op het juiste moment, zodat het juiste product de juiste ervaring kan creëren. Alleen als het relevant is, heeft het een meerwaarde.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT