Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Cédric Etienne: “De winkel van de toekomst gaat gecureerd worden, zoals in de kunstwereld”

Quem ad modum quis ambulet, sedeat.
Quem ad modum quis ambulet, sedeat.

Hoe en waar winkelen we over tien tot vijftien jaar? In de onzichtbare schappen van de digitale winkel, toch nog in de (drastisch leeglopende) winkelstraat, of misschien wel bij ons thuis, met een virtual reality-bril op? Met de snelheid van de voortschrijnende technologie, het groeiende bevolkingsaantal en de steeds machtigere positie van de consument in het achterhoofd, zijn de mogelijkheden voor de retail legio. In een zoektocht naar de nieuwe winkelbeleving, delen inzichthebbende individuen uit de mode hun scenario’s voor de winkel van de toekomst.

Deze week aan het woord: Cédric Etienne (interieurarchitect, scenograaf en showproducer), ontwerpt met The Mood Studio belevingswaarde voor merken.

“De winkel van de toekomst, of dat nu een flagship store of een tijdelijke, evenementiële winkel is, gaat eerder gecureerd worden, zoals in de kunstwereld. Als we spreken over high-fashion of premium merken, moet er veel selectiever worden ingekocht. Dit als tegenreactie op de overdaad van wat er online gevonden wordt: de klant ziet door de bomen het bos niet meer. Die link met de kunstwereld, of andere disciplines, gaat sowieso geconsolideerd worden in steeds meer collabs met de artistieke scene. Het jezelf labelen blijft belangrijk, zoals G-Star al een tijdje doet met Pharrell Williams of Adidas met Kanye West. Fascinatie voor mode ontstaat wanneer het weer kunst wordt, en niet blijft hangen op het niveau van de platte commercie.”

“Onlangs was ik nog in Tokio. De winkels overstijgen daar het idee dat een ‘kledingwinkel’ alleen bedoeld is om kleding te shoppen. Haute couture-merken als Stella McCartney of Céline hebben voor hun winkels samengewerkt met fameuze architecten en/ of –studio’s. De vraag is steeds meer ‘hoe ga ik een kunstwerk van mijn winkel maken, waarbij mijn boodschap als merk naar voren komt?’ Andere kledingwinkels in Tokio geven een klant ook zoveel meer inspiratie: je vindt er nieuwe muziek, boeiende interieurdetails of accessoires, en kunt er koffie drinken.”

“Dat is, denk ik, ook wel het antwoord op het online verhaal, waar het zo aan beleving ontbreekt: domestic shopping. Een huiselijke sfeer creëren, de klant het gevoel geven alsof hij of zij een kleerkast vol mooie kledij binnenwandelt, waar je toevallig ook kunst kunt ontdekken, of een DJ zijn nieuwste LP-release organiseert. Geen agressieve verkooptechnieken, maar een zachtere aanpak. Zoals je ook wel ziet bij Dover Street Market: het is heel groot, maar op elke verdieping heb ik het gevoel alsof ik een kleine installatie binnenstap en de boodschap opsnuif van een merk. Dat hoeft niet per se iets heel intellectueels te zijn, het kan ook om een sfeeroverdracht gaan.”Roblox HackBigo Live Beans HackYUGIOH DUEL LINKS HACKPokemon Duel HackRoblox HackPixel Gun 3d HackGrowtopia HackClash Royale Hackmy cafe recipes stories hackMobile Legends HackMobile Strike Hack

“Het jezelf labelen blijft belangrijk, zoals G-Star al een tijdje doet met Pharrell Williams of Adidas met Kanye West. Fascinatie voor mode ontstaat wanneer het weer kunst wordt, en niet blijft hangen op het niveau van de platte commercie.”

“De gesofisticeerde winkelervaring die ik voor me zie, is wel vergelijkbaar met de salons van de jaren 20, waar er tijd genomen wordt om te winkelen, om te voelen en om te passen. Daar is tegenwoordig een schaarste van, maar de koele efficiëntie van robotisering en andere technologieën, wat nu zo wordt geromantiseerd, is daar niet het antwoord op. Ik wil juist méér menselijkheid, meer traagheid, meer aandacht voor het ontwerp in plaats van het product. Het zou hierbij fijn zijn als duurzaamheid geen holle term meer zou zijn, zoals het nu is, en er meer ontwerpers zouden zijn als Bruno Pieters, die een succesvolle tegenbeweging in gang heeft gezet.”

“Er moet transparantie zijn: wat koop ik hier en hoe lang kan ik het dragen? Al met al moet de experience in de winkel de klant het gevoel geven dat hij of zij er wil terugkomen. Niet zo zeer om te winkelen, maar om er geïnspireerd te raken. Winkels moeten geen commerciële machine willen zijn, dat hebben we niet nodig. Iedereen kan een paar schoenen, een hemd en een jas vinden, online of niet. Modewinkels moeten de trivialiteit van de mode voorbij; wie weet leef ik nog lang genoeg om dat mee te maken.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT