Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

De digitale achterstand van mode-opleidingen

Wearables, smart fabrics, 3D printing: de mode-industrie ondergaat een digitale revolutie en grijpt steeds vaker naar technologische ontwikkelingen om relevant te blijven. Maar hoe zeer passen modeopleidingen op de dag van vandaag hun curriculum hierop aan? Amber Jae Slooten, virtual designer en AMFI-alumni, zegt van niet: Modeopleidingen in België en Nederland doen al 100 jaar alles hetzelfde en zijn enkel toegespitst op traditionele naald-en-draad-ontwerpmethodes, wat niet past bij de 21e eeuw.

Als studente van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) werd Amber Jae Slooten op een dag blootgesteld aan het digitaal ontwerpen via CAD-software. Voorheen had ze patronen leren tekenen met potlood en patroonpapier, uren gespendeerd achter een naaimachine met tactiele stoffen: de digital approach kwam doorgaans niet ter sprake. Wat volgde was een extra semester buiten de traditionele syllabus, waar ze samen met een interdisciplinaire groep studenten een virtuele fashion show creëerde. Een ervaring rijker kwam ze terug op het AMFI, waar ze weinig steun vond: “De docenten snapte weinig van de richting waarin ik mij wilde specialiseren, dus steunden ze het niet. Ze vonden dat ik een fout maakte.”

Uiteindelijk wist Slooten haar docenten van gedachte te veranderen met haar afstudeerproject. Met motion capture software creëerde ze een holografisch kledingstuk dat op een model geprojecteerd konden worden. “Docenten bezochten een donkere ruimte en zagen hoe het kledingstuk het model volgden, niet wetend wat ze zagen. Ze waren vol lof, terwijl ze mij eerst van gedachte wilden veranderen.”

 

Gediplomeerd en een TED-Talk later werkt Slooten vandaag de dag als ontwerper voor verschillende modemerken en ontwikkelt ze samen met Odd One, een digitale agency die onder andere samenwerkt met Red Bull, een 3D modefilm die compleet gemaakt is met de computer. Digitaal ontwerpen zal een ontwikkeling worden die in de toekomst niet weg te denken is, aldus Slooten. “De virtuele manier van ontwerpen is zeer anders, maar zeker milieuvriendelijker. Hoewel ik per design wellicht 100 prototypes heb gemaakt, is het langer of korter maken van een mouw een makkelijke aanpassing. Je slaat al snel 5 stappen over door niet de hele tijd een sample naar een fabriek te hoeven sturen. Of we gaan naar een wereld waar het ontwerp- en productieproces veel langer en intensiever zal worden, en kleding uiteindelijk ook duurder, of we omarmen dat we vaker nieuwe outfits willen, maar zien virtueel ontwerpen als een manier om verspilling tegen te gaan.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT