Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Geraniummode: grijs is het nieuwe zwart

Een schokkend feit: van alle landen binnen Europa zal de vergrijzing het hardst toeslaan in België. In 2026 zal het aantal 67-plussers in Vlaanderen net zo groot zijn als jongeren onder de 18 jaar, en zullen pensioenen en pensioenkosten sneller stijgen dan lonen. Maar al zullen deze dreigende statistieken je niet heel populair maken op verjaardagsfeesten, het is niet allemaal negatief. Terwijl de hele modewereld zich blijft vastklampen aan de verafgode millennial, blijven senioren vergeten achter. En dat is jammer, want deze doelgroep wordt steeds interessanter.

Ten eerste kan deze generatie steeds beter overweg met het internet. Zo kon in 2010 nog maar 57% van deze ouderen vlot zijn weg vinden op het wereldwijde web, wat inmiddels al gegroeid is tot 75%. En die belachelijke bedragen die je vroeger van grootmoeder toegeschoven kreeg scharen we nu onder besteedbaar inkomen. Mobiliteit noch geld zijn daarom een probleem; die attitude is passé.

Hoe ironisch het ook klinkt: terwijl de oudere generatie steeds moderner en mobieler wordt, is het onze houding tegenover deze generatie die ouderwets geworden is. En dit is niet enkel het geval in de modewereld: ouder worden is nu eenmaal iets waar mensen niet graag mee geconfronteerd worden. Er heerst angst binnen de westerse cultuur rondom ouder worden, wat ons stress bezorgt om onze grijze haren, en zelfs drijft tot het kopen van dure anti-aging serums en plastische chirurgie.

Eens op een blauwe maandag zijn bepaalde onderwerpen interessant. In dat opzicht is ouderdom net zo zeer een paradepaardje als plus-size models dat zijn. Zo ontstond er een momentum in 2012 dankzij de campagnebeelden van American Apparel, waarin de toen 60-jarige Jacky O’Shaughnessy te zien was in lingerie. Drie jaar later waren het de beelden van de 81-jarige auteur Joan Didion voor Céline die nieuw leven in het onderwerp bliezen. Ook was grijs enkele seizoenen geleden dé nieuwe haarkleur. Maar zo sporadisch als deze hypes rondom ouderdom echter ontstaan, zo kort is ook de levensduur van deze trends. De enige consistente factor die de modewereld omarmt is Iris Apfel, die op haar 96e nog steeds niet gelooft in het kleden naar je leeftijd.

Schoonheid van ouderdom

Ashton Applewhite, auteur van ‘This Chair Rocks: A Manifesto Against Ageism’, gelooft dat de bal bij de modemerken ligt: “Het interessante aan mode is de paradox omtrent de hevige focus op schoonheid. We adoniseren de jeugd en stellen schoonheid gelijk aan jeugdigheid, maar er is ook zoveel schoonheid te vinden in ouder worden. Door oudere modellen in te huren valideer je deze visie.”

En dat gebeurde dit seizoen ook. Volgens een onderzoek van Fashionspot is het aantal vrouwen boven de 50 die de catwalk bewandelde wereldwijd gegroeid met 185%. Maar liefst 21 oudere vrouwen werden gedrapeerd in merken als Tom Ford, Ralph Lauren en Michael Kors, wat in 2016 nog maar 7 oudere modellen waren.

Het valt natuurlijk nog te bezien of dit daadwerkelijk een blijvende verandering is, of enkel een golf die langzaam weer terug de zee in zal verdwijnen. Één ding is echter wel duidelijk: de wereld zal enkel grijzer worden.

 

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT