Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Kim Boutin (DVTK): “Ik zie veel potentieel in virtual reality”

Hoe en waar winkelen we over tien tot vijftien jaar? In de onzichtbare schappen van de digitale winkel, toch nog in de (drastisch leeglopende) winkelstraat, of misschien wel bij ons thuis, met een virtual reality-bril op? Met de snelheid van de voortschrijnende technologie, het groeiende bevolkingsaantal en de steeds machtigere positie van de consument in het achterhoofd, zijn de mogelijkheden voor de retail legio.

In een zoektocht naar de nieuwe winkelbeleving, delen inzichthebbende individuen uit de mode hun scenario’s voor de winkel van de toekomst. Deze week aan het woord: Kim Boutin, één van de oprichters van DVTK, een Londens creative agency gespecialiseerd in digital brand content

Virtual reality is een technologie waar ik veel potentieel in zie. Het is het enige tool waarmee je écht voorbij de fysieke wereld gaat. Wanneer een consument zich in een stad bevindt, waar een bepaald merk geen winkel heeft, is het een geweldige manier om het universum van dat merk toch bij die persoon te brengen. Je zult niet naar een fysieke winkel moeten reizen om te kunnen winkelen; de winkel kan zich in jouw eigen woonkamer bevinden. Tegelijkertijd moet ik erbij zeggen dat deze technologie nog echt in haar kinderschoenen staat. Ik heb ermee gewerkt, en het is nog verre van gebruiksvriendelijk. Geef het nog een jaar of drie, vier, en ik ben ervan overtuigd dat het veel beter ontwikkeld zal zijn en toegankelijk voor een grotere groep.”

Project van DVTK voor Kenzo

“Met DVTK zijn we verantwoordelijk geweest voor het e-commerce-design van merken die zich in het luxe-segment bevinden, zoals Kenzo. Terwijl dat twee jaar geleden nog zeer relevant was, merk ik nu dat er steeds minder interesse is in e-commerce. Mensen kopen online en zullen dat blijven doen, maar ik denk dat er simpelweg te veel online staat. Niemand heeft echt de tijd om door al die tientallen pagina’s met producten te browsen. Het is dus zaak om een meer overtuigende en meer meeslepende wijze van digitaal verkopen te vinden. Hiervoor biedt virtual reality spannende mogelijkheden. Op dit moment vinden we op vlak van ‘interactie’ en ‘onderdompeling’ veel inspiratie in videogames, een industrie waar ondertussen meer geld in rondgaat dan in de filmindustrie. Het gebruik van geluid in games is bijvoorbeeld zeer inspirerend, en we merken dat dit de laatste jaren ook opnieuw gewaardeerd wordt voor websites.”

“De huidige generatie heeft een korte aandachtspanne, en wanneer technologische innovaties niet echt nuttig zijn, worden ze net zo snel weer vergeten.”

“Ik had het net over een mogelijke virtuele winkelervaring in je eigen huis, maar tegelijk geloof ik niet dat fysieke winkels en verkopers helemaal zullen verdwijnen. Laatst hoorde ik een interessant scenario, waarin er nog wel tastbare winkels zijn, maar geen retail-assistants. Enkel de klanten blijven over, die via hun smartphone aankopen kunnen doen. Dat lijkt me een stap te ver. Het is nu belangrijk om de hype te doorzien van alle technologieën die in opkomst zijn. Het is net als met boeken: toen we de iPad net hadden, zei iedereen dat het einde van de print in zicht was. Juist het tegenovergestelde is gebeurd: er worden nu juist meer onafhankelijke magazines op papier gemaakt! In het begin, wanneer er een nieuwe technologie op komst is, is het zeer ontwrichtend; wanneer het eenmaal geïntegreerd is in de menselijke manier van doen, merk je dat het een nieuwe opening voor creativiteit creëert. People find their ways around it.”

Project van DVTK voor Fiorucci

“Het is misschien verleidelijk om alle nieuwigheden lukraak in te zetten als merk, maar dat werkt averechts. De huidige generatie heeft een korte aandachtspanne, en wanneer technologische innovaties niet echt nuttig zijn, worden ze net zo snel weer vergeten. In tegenstelling tot fysieke objecten, hebben we namelijk geen sentimentele band met apps of andere digitale tools. De zaken die er over tien jaar nog zijn, zijn de innovaties die werkelijk dienstbaar zijn gebleken; al het andere was slechts een tijdelijk foefje.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT