Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Het kruispunt van trends: Uniqlo To Go

Het was 2010, de tijd dat Berlijn de beste plek was binnen Europa om trends te spotten. Semi-hipster – al geloof ik dat destijds de term nog niet was uitgevonden – maar altijd inspirerend en hip, dit zonder al te veel moeite te doen. Na een avond de monotone muziek van Watergate overleefd te hebben, zagen we dat de batterij van onze telefoon dit niet gedaan had, met geen taxi in zicht. Pozen later, strompelend door een winkelcentrum, zouden we voor het eerst geconfronteerd worden met de gemakken van de ouderwetse verkoopautomaat, herontdekt door de mediamarkt. Creditcard door de gleuf, de iPhonelader in onze handen, hadden we enkele minuten later een taxi angerufenSehr klug!

Na het lezen over de verkoopautomaten die Uniqlo neergeplaatst heeft op één van de slimst bedenkbare plekken – het vliegveld – kwam de voorgaande anekdote weer tot me terug. Al is het concept van een verkoopautomaat voor modeartikelen niet geheel vernieuwend, pakt Uniqlo strategisch slim uit met het plaatsen van tien van deze Uniqlo To Go vending machines verspreidt door heel Amerika, dit op locaties als vluchthavens en winkelcentra.

Electronica concern Best Buy liet bijvoorbeeld weten dat hun Beats by Dre machines op vluchthavens tientallen miljoenen waard zijn. Het vliegveld is ook de plek waar je erachter komt dat je iets vergeten bent in te pakken, of door het uren wachten een impulsaankoop maakt. Maar daarnaast heeft de mens ook meer macht gekregen: wanneer een winkel dicht is, kan een aankoop gemaakt worden op het internet, een feit waar fysieke winkels steeds meer mee kampen. Dit is echter iets dat, mede door soms onbetrouwbare verzendingstijden, niet altijd een oplossing is voor kortere vakanties.

Terugkomend op trends bevindt de Uniqlo To Go machine zich op een kruispunt: reizen wordt betaalbaarder en makkelijker, met velen die zelfs vijf keer per jaar reizen; de wereld wordt steeds digitaler, waarbij retail ervaringen zich hierop moeten aanpassen; kleine winkels beloven het beter te doen dan grotere winkels in 2017; unieke experiences blijven een must, iets waar Uniqlo altijd al sterk in geweest is; de mix van low en high culture is nog nooit zo populair geweest.

Maar ondanks dat vending machines zichzelf bewezen hebben als geldverdieners en het past bij het huidige tijdsbeeld, staat het product altijd centraal. Prijs en functionaliteit spelen hier een grote rol in, waarbij een te hoge prijs of contextueel onhandig product de aanzet tot impulsaankoop verlaagt. Ook hier speelt Uniqlo slim op in: de ultradunne Down Jackets en Heattech topjes passen makkelijk in de koffer en zijn met prijzen als $14,95 en $69,95 vriendelijk voor de portemonnee.

Al zullen de tien machines niet veel impact hebben op Uniqlo’s droom om de grootste moderetailer in de wereld te worden – het staat reeds op de derde plek, achter H&M en Zara – blijft de stap een vooruitstrevende zet. Ook kan de campagne wellicht het Japanse bedrijf meer inzicht geven in de Amerikaanse markt, waarmee het een twijfelachtige band blijft houden.

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT