Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Ilse Cornelissens van Graanmarkt 13: “Overproductie in de mode tast onze wereld aan”

Hoe en waar winkelen we over tien tot vijftien jaar? In de onzichtbare schappen van de digitale winkel, toch nog in de (drastisch leeglopende) winkelstraat, of misschien wel bij ons thuis, met een virtual reality-bril op? Met de snelheid van de voortschrijnende technologie, het groeiende bevolkingsaantal en de steeds machtigere positie van de consument in het achterhoofd, zijn de mogelijkheden voor de retail legio. In een zoektocht naar de nieuwe winkelbeleving, delen inzichthebbende individuen uit de mode hun scenario’s voor de winkel van de toekomst.

Deze week aan het woord: Ilse Cornelissens. Zij is, samen met haar partner Tim Van Geloven, eigenaar van de Antwerpse conceptstore Graanmarkt 13. Ze doen niet meer mee aan de uitverkoop.

“Toen wij tien jaar geleden met Graanmarkt 13 begonnen, hadden we al het gevoel dat alles er hetzelfde uit begon te zien. Het was de tijd dat de winkelstraten floreerden en de grote modeketens aan een opmars bezig waren. Mensen wilden toen al buiten de gekende straten gaan, op zoek naar een persoonlijke toets die meer en meer aan het verdwijnen was. Wij besloten een concept aan te bieden dat verschillende werelden samenbracht: een restaurant, een winkel, een gallery en een appartement. We wilden terug naar een persoonlijke benadering vanuit een bepaalde levensstijl: de onze. Je zou kunnen zeggen dat we onze tijd vooruit waren. Ons huis, zoals ik de winkel noem, past nog steeds in de huidige realiteit waarin online spelers aan de winnende hand zijn, maar ook wij moeten mee-evolueren.”

 

“Het persoonlijke en service-gerichte aspect is nu nóg belangrijker dan vroeger. Wat nu ook in opkomst is, is het besef dat er op alle gebieden, en zeker ook in de mode, een ontzettende overproductie is. Dat is iets wat onze wereld aantast. Het gaat er niet meer om het nieuwste van het nieuwste te hebben, maar om de juiste keuzes te maken in je leven door te weten wat je drinkt, koopt en eet. Daarom hebben wij ervoor gekozen om niet meer mee te doen aan de uitverkoop. De snelheid van onze wereld heeft ervoor gezorgd dat mensen de waarde van spullen kwijt zijn. Het kan simpelweg niet zo zijn dat iets waar zoveel processen aan vooraf zijn gegaan, van ontwerp tot productie tot verkoop, bij wijze van spreken maar twee euro kost.”

“De manier waarop wij met die spullen omgaan, hoe alles continu in de uitverkoopbakken verdwijnt, is een teken dat er te veel geproduceerd wordt ten opzichte van wat wij consumeren.”

“Uiteindelijk denk ik dat mensen er dankbaar voor zullen zijn. 400 euro betalen voor een trui die twee weken later 200 euro kost, voelt voor niemand goed aan. Wij willen de uitverkoop op een andere manier aanpakken, als een soort tweedehandsverkoop. Klanten kunnen hun oude kleding binnenbrengen, die wij dan gaan verkopen; van dat geld kunnen zij dan weer nieuwe dingen kopen. We zijn, met dit verhaal in het achterhoofd, ook bewuster gaan selecteren en inkopen. De Marni’s en Isabel Marants van deze wereld gaan er bij ons uit. Die merken hebben inmiddels zes collecties per jaar, die je allemaal moet inkopen; dat krijgen we niet verkocht in die korte periode. Uit liefde voor het vak, gaan wij nu terug naar kleinere merken, waar ik in contact kan staan met de ontwerpers.”

“Wij zijn ervan overtuigd dat mensen minder zullen kopen, en dat die drang naar iets nieuws een bewustere vorm gaat krijgen. Het willen weten waar iets vandaan komt, wie erachter zit, waarom het gemaakt is, primeert. Je kan tenslotte wel 1000 winkels binnenlopen waar je overal een wit en een zwart T-shirt kan vinden; daar hebben we er nu wel genoeg van in deze wereld. Maar het verhaal kennen, is wat het interessant maakt. Dan krijgen we vanzelf ons besef van waarde terug. Daar ben je als retailer al verantwoordelijk voor. Wij zijn één van de eersten die zich onttrekken aan het sales-verhaal; we gaan weer terug naar de basics, doen een stapje terug. Maar we denken dat dat stapje terug een stap vooruit zal zijn.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT