Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Rebellie op de runway: Brussels bureau scoort internationaal met karakterkoppen

Links: Joep voor Gucci – Rechts: Elias in Interview Mag – Beelden: courtesy of REBEL Management

Grote modemerken kiezen dezer dagen steeds vaker atypische modellen voor hun campagnebeelden en collectiepresentaties. Nu de starre schoonheidsidealen op grote schaal bijgesteld worden, poppen er modelagentschappen op die beantwoorden aan de nood naar iets ‘anders’. Het drie jaar oude Brusselse REBEL is een pionier op dit vlak en groeide uit tot veel meer dan een nichebureau. Future of Fashion sprak met JD Ankomah, REBELs modelagent met een oog voor unieke gezichten.

Er beweegt wat in het hart van de modewereld. Modellen mogen meer dan ooit échte mensen zijn; dat bewezen de runway shows van onder andere Raf Simons en Vetements tijdens de afgelopen fashion weeks. En als de starre schoonheidsidealen van de modewereld wijzigen, evolueert de modelindustrie vanzelfsprekend mee. Het Belgische REBEL, dat zichzelf een subversive model agency noemt dat op zoek gaat naar unieke gezichten, is daarin al drie jaar lang een voortrekker.

“Het is niet zo dat wij per se op zoek zijn naar iemand met een haakneus of littekens, het is veel ruimer, emotioneler. Wij discrimineren niet, maar gaan op zoek naar de schoonheid in het extreme.”

Van links naar rechts: Christophe voor Dior Homme, Elias voor Jil Sander en Willow voor Dior Homme – Beelden: courtesy of REBEL Management

JD Ankomah is er fulltime modelagent. “REBEL houdt er inderdaad een ‘andere’ visie op na”, vertelt hij. “We gaan op zoek naar échte mensen met bepaalde features die bij ons passen. Mensen waar jij en ik elke dag mee in contact komen. Het is niet zo dat wij per se op zoek zijn naar iemand met een haakneus of littekens, het is veel ruimer, emotioneler. Wij discrimineren niet, maar gaan op zoek naar de schoonheid in het extreme.”

Ankomah is zich ervan bewust dat er agentschappen bestaan die nog verder gaan dan REBEL, maar die blijken zich toch veelal in het buitenland te bevinden. Het Duitse Nine Daughters and a Stereo was bijvoorbeeld een bron van inspiratie. “Toen REBEL opgestart werd, was daar in België plaats voor. Gewone agencies kozen steevast voor commercieel interessante modellen en wezen de ‘strange’ en unieke figuren af. We proberen eerder op genres te casten dan op uiterlijkheden. Zo hebben we modellen die lijken op een wolf of kat. Of sprookjesachtige types.”

Lukas in Masses Magazine – Beeld: courtesy of REBEL Management

En REBELs concept slaat aan, want steeds meer veroveren hun modellen de internationale catwalks. De alternatieve gezichten op de runways tijdens de afgelopen fashion weeks zijn voor Ankomah de bevestiging van hun aanpak: “Het is niet meer zoals vroeger. De modewereld is niet meer op zoek naar perfectie. Ze willen dat de runway een weerspiegeling van de realiteit is, een plaats waar échte mensen rondlopen.”

“Gewone agencies kozen steevast voor commercieel interessante modellen en wezen de ‘strange’ en unieke figuren af. We proberen eerder op genres te casten dan op uiterlijkheden.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT