Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Steven Van Belleghem: “In de toekomst heeft elk product een digitaal component”

Quem ad modum quis ambulet, sedeat.

Hoe en waar winkelen we over tien tot vijftien jaar? In de onzichtbare schappen van de digitale winkel, toch nog in de (drastisch leeglopende) winkelstraat, of misschien wel bij ons thuis, met een virtual reality-bril op? Met de snelheid van de voortschrijnende technologie, het groeiende bevolkingsaantal en de steeds machtigere positie van de consument in het achterhoofd, zijn de mogelijkheden voor de retail legio. In een zoektocht naar de nieuwe winkelbeleving, delen inzichthebbende individuen uit de mode hun scenario’s voor de winkel van de toekomst.

Deze week aan het woord: Steven van Belleghem, expert op gebied van customer relations in de digitale wereld en schrijver van het boek ‘When Digital Becomes Human’.

“We bevinden ons midden in een evolutie, waarbij er uiteindelijk niks meer gaat zijn dat niet digitaal is. Aan elk product zal een digitaal component zitten. Ik geloof dat deze ontwikkeling veel operationele menselijke taken zal wegvegen. Eén van de eerste gebieden waarin dit gaat gebeuren, is de customer service, waarbij we beter en sneller geholpen zullen worden door robot-adviseurs in plaats van mensen. Dit is al in volle gang en zal in snel tempo nog meer doorzetten; we moeten hier niet naïef over zijn. Anderzijds zal er plaats blijven voor mensen. Dat is gebaseerd op de wet van de schaarste: als iets schaars wordt, dan stijgt het in waarde.”

“Ik hoor nu al van veel retailers, of het nu in banking is of in fashion, dat het aantal mensen dat een winkel binnenkomt drastisch aan het dalen is. De winkels gaan meer digitale elementen krijgen om dit verlies hopelijk wat af te zwakken. De rol van mensen gaat verschuiven van een operationele naar een emotionele taak. Een empatisch en creatief vermogen, passie: dat zijn puur menselijke eigenschappen die je niet terugvindt in een computer, en worden in de toekomst nog belangrijker. Bedrijven die dit begrijpen en waardevol kunnen invullen, zullen hun weg er in vinden. Maar ik schat dat dat een minderheid gaat zijn. ”

“Het gebruik van data in retail wordt alsmaar belangrijker; het zal meer en meer in detail mogelijk zijn om te tracken wat mensen niet alleen online, maar ook offline doen.”Watch Cyberbully (2015) Full Movie Online Streaming Online and Download

“Als je naar succesvolle winkels van nu kijkt, dan zijn ze meer dan een verkooppunt. Begin dit jaar is de flagship store van Samsung geopend in New York; ze verkopen er niks. Dat is puur een experience, je kunt er hun huisproducten beleven, door onder andere het inzetten van virtual reality. Het gebruik van data in retail wordt alsmaar belangrijker; het zal meer en meer in detail mogelijk zijn om te tracken wat mensen niet alleen online, maar ook offline doen. Een digitalisatie van de offline ervaring, zeg maar. Hierdoor zullen dezelfde mogelijkheden tot personalisatie bestaan als in een online ervaring. De winkel herkent de klant; als medewerker weet je wie de klant is, en kun je gevatter op zijn behoeftes inspelen.”

“Ook de interface gaat veranderen. Binnen een jaar of 10 zal augmented reality de normaalste zaak van de wereld zijn. Dat je de H&M bij je thuis in de woonkamer kunt organiseren en schoenen kunt ‘passen’, dankzij een VR-bril. ‘Connected’ winkels als Uniqlo in San Fransisco of Rebecca Minkoff in New York experimenteren al succesvol met digitale spiegels in pashokjes, waarbij je jezelf kunt zien in alle beschikbaar versies van een kledingitem zonder dat je ze ook daadwerkelijk hoeft aan te trekken. Dat is handig, efficiënt en leuk. Blijkbaar spenderen mensen langer tijd in dergelijke slimme pashokjes én vindt er boost in de verkoop plaats. Grappig genoeg werkt een dergelijke technologie, in tegenstelling tot wat je zou denken, juist verbindend: het personeel is veel meer op de hoogte van de wensen, wat resulteert in een top notch-service en engagement. En dat is wat de klant wil.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT