Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

The Modist: de Net-a-Porter van ‘modest fashion’

Modest fashion – bescheiden of ingetogen mode – blijkt een heuse beweging in het hedendaagse modeklimaat. De stijl wordt gekenmerkt door lange rokken, broeken en jurken, bedekkende mouwen en hoge kragen. Inspiratie genoeg, maar er was gebrek aan een platform van waar de wereld de kleding kon bestellen. De recent gelanceerde The Modist, een nieuwe e-commerce website met roots in Dubaï en Londen, brengt hier verandering in.

De webshop belooft ‘modest fashion’ te herpositioneren als een hedendaagse stijl voor allerhande vrouwen, ongeacht hun leeftijd, locatie, religieuze overtuiging of culturele achtergrond. De focus ligt op het hogere luxesegment: curated ready-to-wear items van 75 ontwerpers, waaronder Marni, 3.1 Philip Lim en Peter Pilotto, kunnen er nu gekocht worden door modeliefhebbers. Op dit moment vormen Azië en het Midden-Oosten de grootste afzetmarkt.

Founder Ghizlan Guenez, een mode-professional die woont en werkt tussen Dubai en Londen, wil een leemte vullen in de luxemarkt. Zo vertelde ze tegen Refinery29: “De frustratie van vrouwen om kledingstukken te vinden die on-trend en modebewust zijn en toch binnen de parameters vallen, bijvoorbeeld van hun religieuze normen en waarden, is groot.”

“Tot nu toe konden deze consumenten niet terecht bij online of offline modewinkels waar hun wensen écht werden gehoord. Ze verloren daardoor veel tijd aan het zoeken naar items om een look samen te stellen die bij hen past: ondoorzichtig, met lange mouwen en zomen. Smart, maar ook stylish.”

Onder de slogan ‘luxury modest style for extraordinary women’ biedt Guenez met haar team nu bestaande merken aan op grote schaal. Ook werkt The Modist samen met ontwerpers om wijzigingen aan de kledingstukken aan te brengen, en zullen in de toekomst exclusieve stukken co-gecreëerd worden. Guenez hoopt de afstand tussen de luxemarkt en de bescheidenere vrouw te verkleinen door hen meer opties te bieden, maar ook door in direct contact te staan met de merken en hen van het belang van deze opkomende doelgroep te overtuigen.

Modest Fashion-ambassadeurs in België

Sarah Dimani, een 23-jarige Vlaamse modest fashion blogger met Marokkaanse roots, is te spreken over het concept: “The Modist is een goede manier om modest fashion te introduceren in verschillende landen en foutieve denkbeelden over deze kledingstijl weg te nemen. Zo denken veel mensen nog steeds dat religieuze vrouwen hun kleding in religieuze winkels kopen, wat onzin is. Ik shop in alle winkels waar een niet-religieuze vrouw ook haar kleding zou kopen.”

Dimani ziet modest fashion als tweeledig: “Enerzijds is het een kledingvoorschrift voor religieuze vrouwen, maar let op: dit is niet enkel voor moslima’s. Ook Joodse en christelijke vrouwen kleden zich meer ingetogen. Daarnaast merk ik dat modest fashion steeds meer omarmd wordt als een kledingstijl die losstaat van religie, door elegant, bescheiden vrouwen die er niet van houden te veel huid te tonen. Het idee dat het enkel zou gaan om een kleine subcultuur klopt zeker niet.”

Empowering movement voor álle vrouwen

Naast een e-commerce platform hoopt The Modist ook vooral een inclusieve, empowering beweging te zijn, die vrouwen steunt in het dragen van wat zij zelf willen zonder hier een stempel op te drukken. De overkoepelende boodschap wordt geuit in een promovideo, die stijlvolle vrouwen met verschillende achtergronden wandelend door Londen laat zien. “Do not tell me what I am to be, what I am to do, what I am to me”, aldus de voice-over. “We willen een stem geven aan een consument die tot nu toe grotendeels genegeerd werd”, besluit Guenez.

Geen gegarandeerd succes

Maar hoewel modest fashion een nieuwe, veelbelovende markt aansnijdt, is niet elke collectie een succes. “D&G had een tijd geleden in hun op moslima’s gerichte collectie ook abaya’s (zwarte jasjurken, red.) zitten, wat volgens mij een flater was. Voor de meeste Europese moslima’s is zoiets veel te conservatief. Wij dragen ook kleur, weet je. The Modist vertegenwoordigt de frisheid en diversiteit van deze kledingstijl daarin veel beter. Hopelijk haken kledingproducenten daarop in”, aldus Dimani.

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT