Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

Verkopen in het digitale tijdperk: 5 tips & tricks om Facebook in te schakelen als sales tool

Met zijn 1,8 miljard actieve gebruikers wereldwijd, is Facebook één van de meest aantrekkelijke opties voor online adverteren. Tom Verschuere, marketing strategist bij communicatiebureau Contagency, legt uit op welke 5 manieren retailers het meeste uit hun Facebook-ads kunnen halen.

1 | Baken je doelgroep af

Verschuere: “Het grote voordeel van online adverteren, is dat alles perfect traceerbaar is. Elke klik, elke seconde die iemand online doorbrengt, kun je meten. Een tijdschrift kan wel zeggen dat ze wekelijks zus en zoveel lezers hebben, maar hoeveel kijken er effectief naar de reclames in het blad? Adverteerders weten graag exact wat hun budget opbrengt en wie hun boodschap ziet. Geen enkel online platform is zo groot als Facebook, en geen enkel ander platform weet zo in detail het gedrag, profiel en interesses van zijn gebruikers. Dit maakt het mogelijk om zeer gerichte advertenties te bedenken op heel specifieke doelgroepen.”

“Ik zeg nu maar iets: stel dat een reclamebureau werkt voor een fashion concept store in Antwerpen, die Adidas by Stella McCartney verkoopt. Dan is het perfect mogelijk om een Facebook-advertentie te doen met de volgende parameters: enkel vrouwen – het is immers een vrouwencollectie -; die al fan zijn van Stella McCartney en tegelijk sportief zijn – hierbij screen je op hobby’s als fitness of running, bijvoorbeeld; die boven de 25 zijn en/ of een hoger diploma hebben – het zijn immers dure kleren, die misschien niet betaalbaar zijn voor een meisje van 17 of een lager opgeleide vrouw van 35-. Daarnaast kun je de advertentie laten lopen in een straal van bijvoorbeeld 30 kilometer rond Antwerpen, want mogelijk wordt die collectie ook verkocht in een winkel in Gent of Brussel, en mensen willen graag naar de dichtstbijzijnde winkel gaan. Belangrijk is dus om een goed beeld te hebben van de doelgroep; hier is eventueel marktonderzoek voor nodig.”

2 | Hoe mooier je content, hoe meer engagement


“Simpel gezegd: hoe mooier de content, hoe meer engagement. Hierbij kun je denken aan originaliteit, hoe visueel verzorgd de content is, hoe leuk de tekst is van een advertentie. Het is makkelijker om engagement in gang te zetten bij emotionele “love brands”, zoals auto’s en mode, dan bij saaiere merken of producten zoals verzekeringen, banken of telefoonmaatschappijen. Welke content het goed doet, verandert wel. Je kunt bijna spreken van “modes” op Facebook. Het laatste jaar doet video het erg goed op dit platform. Stel je dat je dezelfde tekst zou plaatsen in een post, maar dan één keer voorzien van een foto, en de andere keer van een video, dan zal de boodschap met de video veel beter scoren. Een foto in een gewone post zonder advertentiebudget wordt gemiddeld door 5 tot 10 procent van je fans gezien; videoposts doen het beduidend beter.”

“Je kunt er vast hele intelligente theorieën op loslaten, maar: filmpjes zijn nu eenmaal leuker dan foto’s. Het maken van een video is echter moeilijk en duur is als je het professioneel wilt doen, met een degelijke camera en goed monteerwerk. Vandaar dat Facebook het nu gemakkelijk maakt om een “video” te maken, door bijvoorbeeld 10 foto’s na elkaar in een slideshow te steken. Dit is dan geen echte bewegende video, maar wordt zo wel beschouwd door Facebook. Wat is the perfect message, vraag je? Wel, dat is sowieso een leuke, maar korte tekst. Eén à twee zinnen is voldoende. Er moet áltijd een beeld bij: bij voorkeur een video, en anders een foto. Een post met enkel tekst is absoluut not done. Tot slot moet een call to action zijn: een link waarop je kunt klikken voor meer info, of nog beter, om direct te kunnen shoppen.”

3 | Bouw calls to action in


“Je moet weten dat elke vorm van reclame werkt volgens een driestappenplan: van visibiliteit van een merk of een product, naar interesse ervoor, en tenslotte naar conversie, of wel een verkoop. Op Facebook is de doorloop van deze zogenaamde sales funnel zeer straight forward, zeker voor e-commerce: in een paar clicks ben je van Facebook naar een besteld T-shirt in een webshop. Een call to action is een manier om kopers na het ontvangen van een reclameboodschap over te halen tot een specifieke handeling, in dit geval het kopen van een product. Er zijn natuurlijk trucjes om betrokkenheid, die vooraf gaat aan een eventuele aankoop, uit te lokken. “Like, share and win”-acties zijn de bekendste, maar ook absoluut fout. Het getuigt inmiddels van weinig creativiteit, mensen zijn het beu. Nu zou je kunnen denken aan winacties waarbij de nadruk niet op winnen ligt, zoals ‘hier zie je vier foto’s van de nieuwe Stella running collectie, welke vind jij de leukste? Laat het ons weten in de comments!’. Hierbij stuur je aan op persoonlijke interactie met de mogelijke klanten. Door zo’n inhoudelijke aanpak kom je toch een stuk inventiever over, wat natuurlijk overslaat op de algehele brand impression die je achterlaat.”

4 | Entertain, word gezien én maak het waar


“Entertainen of engageren en klantenservice bieden: het is allemaal even belangrijk. Zoals ik al zei: het begint met gezien te worden. Door regelmatig te posten, te “entertainen” dus, krijg je een connectie met de mensen en worden hopelijk fan en klant. En om deze klanten tevreden te houden, en tot “returning customers” te maken, moet je ze ook goed advies en een degelijke service na verkoop bieden. In die zin is Facebook-Messenger heel belangrijk en zal nog belangrijker worden; Facebook biedt continu nieuwe functies daarin. Om een bedrijf te bereiken, kun je telefoneren, maar dat werkt enkel tijdens openingsuren. E-mailen kan ook nog altijd, maar dat loopt ook terug, zeker onder de 14 tot 24-jarigen. Zij beschouwen telefoneren en mailen als ouderwets, en gaan met vragen in eerste instantie gelijk al naar Facebook. Met robots achter de Messenger kan de klant 24/7 geholpen worden.”

5 | Doorloop je hele verkoopkanaal

“Hoe je van likes naar sales gaat? Algemeen gezien: een goede relatie opbouwen met je fans, continu creatief en verzorgd communiceren, slimme calls to action insteken en zich laten begeleiden door professionals qua social media marketing. Daarnaast moet je hele verkoopportaal goed zitten. Stel dat vele dingen perfect zijn – je hebt veel fans, mooie communicatie, leuke producten aan een goede prijs -, maar je webshop zit niet logisch in elkaar en er zijn bijvoorbeeld te veel clicks nodig tot de check-out, dan zullen er wel veel mensen van Facebook naar de webshop gaan, maar zullen er weinigen kopen. Dus: elke stap goed bedenken en optimaliseren is essentieel.”

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT