Browser Not Supported

It seems that you are using an outdated version of Internet Explorer. To visit this website, please update your browser.

WindowsWear laat je shoppen uit etalages over de hele wereld

Beeld: WindowsWear | Best special event window by Diane von Fürstenberg London

Visual merchandising, technologie en e-commerce komen samen in het Amerikaanse concept WindowsWear. Via dit platform krijgen digitale shoppers toegang tot 2000 etalages van 600 merken in wereldsteden als Parijs, New York en Londen. “Wat modeshows doen voor ontwerpers, willen wij doen voor store windows: ze vieren en zichtbaarheid verlenen”, aldus CEO Jon Harari.

Toen Harari in 2012 WindowsWear oprichtte, had hij één doel voor ogen: de schoonheid en creativiteit van etalages van up-class modewinkels wereldwijd delen met een zo groot mogelijk online publiek. En dat is aardig gelukt: inmiddels is WindowsWear, als e-commerce luxury fashion apparel website, uitgegroeid tot de grootste in zijn soort. Het platform biedt zijn gemiddeld 100.000 maandelijkse bezoekers de mogelijkheid om producten te kopen die in real-time getoond worden in de etalages van winkels als Bergdorf Goodman, Harrods, Saks Fifth Avenue, Gucci, Louis Vuitton, Prada en Chanel in de grote modesteden van de wereld.

Beeld: WindowsWear | Best icon window by Christian Louboutin London

Harari richt zich op premium merken die de financiële middelen hebben om uit te kunnen pakken met hun visual merchandising en aldus bekend staan om een unieke esthetiek. Hij zegt het jammer te vinden dat de meeste consumenten, die niet in de grote modehoofdsteden wonen, zelden in aanraking komen met de creativiteit en kunst die schuil gaan achter de winkeletalages. Door levensechte foto’s (de teller staat op 50.000) te nemen in zeer hoge resolutie van de ruiten, hoopt hij dat meer mensen dan enkel de elite van deze vorm van mode zullen kunnen genieten. “We willen mensen wegblazen met het niveau van onze content”, zei hij in een interview tegen William Gooch. “Het is zeker niet de bedoeling dat mensen die WindowsWear bezoeken, het idee krijgen dat ze net zo goed naar hun lokale winkelcentrum kunnen gaan om dezelfde ervaring te krijgen. De etalages die wij tonen zijn echte seasonal masterpieces.”

Beeld: WindowsWear | Best blue window by Harvey Nichols London

 

Door levensechte foto’s te nemen in zeer hoge resolutie van de ruiten, hoopt Harari dat meer mensen dan enkel de elite van deze vorm van mode zullen kunnen genieten.

Naast WindowsWear voor de winkelliefhebber, is er ook WindowsWear Pro: een database van oude en recente etalages wereldwijd (de oudste dateert van 1931!), een soort “Google Earth van etalages”, aldus de site. Deze abonnementsservice wordt gebruikt door retailers, studenten en creatieve teams om informatie te krijgen over trends, inspiratie op te doen of als basis voor (markt)onderzoeken. Harari zelf vergelijkt en analyseert de verscheidene window stores graag, en biedt inmiddels advies aan modemerken. “Elk merk pakt het anders aan”, vertelt hij aan Gooch. “Voor elk merk dat we incorporeren op de website, is de winkelruit een zeer belangrijk branding moment. Ze erkennen dat de etalage een sleutelrol speelt in de algehele winkelervaring.”

Beeld: WindowsWear | Best accessories window Kate Spade NYC

“Het is zeker niet de bedoeling dat mensen die WindowsWear bezoeken, het idee krijgen dat ze net zo goed naar hun lokale winkelcentrum kunnen gaan om dezelfde ervaring te krijgen. De etalages die wij tonen zijn echte seasonal masterpieces.”

Aangezien WindowsWear visual merchandising beschouwt als een artistiek en creatief gegeven dat wereldwijd gevierd zou moeten worden, reikt de website elk jaar meerdere awards uit aan de meest engaging etalages, in categorieën als ‘stad’ (‘Mooiste store window van Tokyo’, bijvoorbeeld), ‘kleur’ (denk ‘Opvallendste paarse winkelruit’) of ‘seizoen’. Wat een etalage tot een echte showstopper maakt? Volgens Harari draait het om de juiste combinatie van technische aspecten zoals licht en beweging, en creatieve elementen als drama, verrassing en theatrale blikvangers.

Ondanks dat het omvormen van visual merchandising tot een nieuwe online shopbeleving het raison d’être is van WindowsWear, richt het platform zich recentelijk ook weer terug op het echte straatbeeld. Wie zich in New York bevindt en een kijkje wil krijgen in hoe de grote winkels hun etalage-design aanpakken, kan de WindowsWear’s Fashion Window Walking Tour volgen: een informatieve wandeling langs de “latest fashions on display”.

www.windowswear.com

 

SHOWHIDE Comments (0)

Comments are closed

A new Belgium-based, independent digital trade and business magazine for fashion professionals.

ABOUT | CONTACT